Lucka 3 - Mitt senaste beslut

Blev så oerhört sugen på att damma av min gamla blogg när jag läste om Johanna Kajssons julkalender. Har ju egentligen varken tid eller ork att sitta med datorn längre men att skriva är ju ändå något av det roligaste och mest meditativa som finns. Sen tycker jag det är fantastiskt roligt att läsa alla andras inlägg så med de orden sagt ska jag göra mitt yttersta för att försöka få ihop så många luckor som möjligt i årets julkalender.
 
Jag kastar mig rakt in i hetluften och dagens lucka, Nr 3 - Mitt senaste beslut
 
Jag tycker att dagarna är fylld med beslut som berör såväl mig som min familj och min omgivning. Men om jag ska fokusera på ett nyligen taget beslut så rör det sig nog om julen och mitt tänk kring julklappar. 
 
Under hela min uppväxt har granen varit fylld till bredden med julklappar under de tjocka gröna grenarna till såväl mormor, farmor, mamma, pappa och alla barn. Det var en uppsjö av klappar som skulle delas ut och som traditionen lyder skulle man sedan sitta lugnt och stilla och låta var och en öppna sina klappar i lugn och ro. Tillsammans skulle man sedan beskåda dess mycket eftertänkta innehåll och det utropades både åhh, ahh, ohh omvartannat. Där och då reflekterade jag aldrig över slöseriet med pengar på onödiga prylar som någon krystat fram bara "för-att" man skulle ge varandra en gåva till jul. Jag ska inte sticka under stolen att jag många gånger fick fantastiskt fina, väl genomtänkta och minnesvärda gåvor under jularna som passerat.  
 
Därför är jag nu stolt att jag tillsammans med min familj kommit fram till att julen och dess klappar är till för barnen. I år blir det inga klappar under granen till oss vuxna. Önskar jag mig något ser jag till köpa det själv, det blir dessutom rätt storlek, färg och modell osv. 
 
Ni fattar vart jag vill komma. Istället för att byta pengar blir det i år istället genomtänka presenter till barnen och fokus på myset, maten och sällskapet för oss vuxna. För visst är det väl åndå därför vi firar jul, inte  för att få en sned ljuslykta som ändå bara kommer stå och damma i ett skåp allt för långt in i förrådet. 
 
I år ska jag därför kramas lite extra med mina nära och kära tänkte på hur lyckligt lottad jag är som faktiskt kan och får fira jul med min familj och spara mitt shoppande till efter jul. 
 
 
 
Julkalender 2018 | |
Upp