Lucka 6 - Ett beslut någon annan tog åt mig

Dagens lucka kändes klurig och jag har klurat länge för att komma på en situation där någon annan aktivt tagit ett beslut åt mig. Men hör på för det har ju faktiskt hänt att ett beslut togs mot min vilja (även om jag i slutändan inte sa emot)
 
Sommaren 2014 gifte vi oss och några veckor efter bröllopet satte vi oss ner för att boka vår bröllopsresa som vi önskade lite exklusivare och mer påkostad. Destinationen blev Mexico och ett hotell som såg ut att uppfylla alla lyxiga förväntningar vi kunde tänka oss. Avresa blev bokat till Januari 2015. Vad vi inte hade räknat med är lilla Esther som bestämde sig för att flytta in i min mage ganska snart efter bröllopet och det stod ganska snabbt klart för oss att vår resa i Januari skulle påverkas. 
 
Vid ett av mina besök hos Barnmorskan kort efter inskrivningen konstaterade hon det jag försökt blunda för: En resa till Mexico för en gravid är helt uteslutet. Hon sa rakt ut att jag avråder dig inte bara att åka jag bestämmer att du för barnet i magens säkerhet inte får resa till Mexico i Januari 2015.
Anledningen till att man avråder gravida från att resa till Mexico har att göra med de höga riskerna för mag- och tarmbakterier. Dessa bakterier kan i sin tur ha skadlig påverkan på fostret (speciellt under utvecklingsfaserna som jag befann mig i just i den perioden vi bokat resan)
 
Sagt och gjort, vi fick inte åka till Mexico och resan ombokades till ett lyx, lyx hotell på Gran Canaria istället. Inte hälften så exotiskt men dubbel så mysigt då lilla Esther växte och hade sig i magen. 
 
Även om beslutat av omboka inte var mitt blev det hur bra som helst i slutändan.
 
En liten bula på magen, så mycket spänning och förväntningar på vem det var som fanns där inne.
 
Detta är en del av Kajsons julkalender
Julkalender 2018 | |
Upp